آموزش غیر حضوری زبان انگلیسی در خانه

مقدمه

کلاس غیر حضوری به دلایل مختلفی جذاب است  ولی دلیل به وجود آمدن دوره های غیر حضوری نیاز و اجبار بوده است. آموزش غیرحضوری، یا آموزش مکاتبه‌ا­ی در دهه اول سال ۱۷۰۰ میلادی آغاز شده است. هم زمان با ایالت متحده آمریکا که در زمینه آموزش از راه دور فعالیت داشت، کشورهای اورپایی دوره­های آموزش را قبل از سال ۱۸۴۰ به صورت جزوه ­های خلاصه شده آغاز کرده بودند.

در سال ۱۹۶۰ با تکامل و پیشرفت رسانه­ ها، فناوری آموزش از راه دور نیزدستخوش تغییر شد به جای تکیه بر نظام پستی ،دانشگاه ها با استفاده ترکیبی  از ابزار چند رسانه­‌ای، جهت پشتیبانی آموزشی از دانشجویان ثبت نام می کردند، به نحوی که علاوه بر انگلستان و آمریکا درسایرکشورهای اروپایی و آسیایی موسسات آموزش الکترونیکی توسعه یافت. امروزه آموزش و یادگیری الکترونیکی مبتنی بر استفاده از فناوریهای جدید، ابزاری برای انتقال دانش روزاست که می تواند انواع تخصص و مهارت در رشته­های متفاوت را در اختیار دانش پژوهان قرار دهد. در واقع آموزش الکترونیکی ثابت کرده است که ۲۰ تا ۲۵ درصد یادگیری را نسبت به کلاس های درس سنتی افزایش می دهد (حسن زاده، ۱۳۸۱، ص ۱۲۴).

در این مقاله به فرصت­ها و مزایای آموزش غیر حضوری زبان انگلیسی و معایب آن پرداخته می شود و این باور که آموزش مکالمه انگلیسی در خانه و یا کلاس غیر حضوری آیلتس مفید و مؤثر نیست مورد ارزیابی قرار می گیرد.

الزامات یادگیری زبان

مهمترین لازمه یادگیری یک زبان ارتباط مؤثر است زیرا که زبان برای برآورده کردن این نیاز خلق شده است، و نقدی که به آموزش کامل زبان انگلیسی در خانه می شده است نبود این ارتباط مؤثر و مفید بوده است که در نهایت به عدم گسترش توانایی های ارتباطی لازم می انجامد. ولی آیا آموزش زبان انگلیسی در خانه باعث ضعف در فرایند اجتماعی شدن ما می شود؟!

انتقاد دیگری که به آموزش غیر حضوری وارد است، جایگزینی ارتباط غیر مستقیم به ارتباط چهره به چهره، کاهش تجارب عملی، عدم نظارت دقیق مدرس بر عملکرد زبان­­آموز و عدم امکان تبادل نظر و بحث بین مدرس و زبان آموزان و همچنین زبان آموزان با یکدیگر بوده است.

مزایای ایجاد شده بوسیله آموزش الکترونیک

خوشبختانه با انقلاب الکترونیکی خیلی از این محدودیت­ها و نگرانی­ها رفع شده اند و فرصت­های طلایی بسیاری برای یادگیری، تمرین و ایجاد ارتباط مؤثردر کلاسهای آنلاین زبان انگلیسی ایجاد شده است. در این کلاسها مدرس زبان­آموزان را از دور و نزدیک مشاهده می کند وبا آنان ارتباط صوتی و تصویری ایجاد می کند. دانش آموزان نیز به همین ترتیب با مدرس خود و دیگر زبان­آموزان ارتباط دارند و به راحتی سوالات و مشکلات خود را مطرح می­کنند و پاسخ خود را نیز دریافت می­ کنند(گیگان۲۰۰۰).

شاید با یک بررسی اجمالی و شناخت ابزار و امکانات سخت افزاری و نرم­افزارهای طراحی شده برای آموزش به تمام این نقد­ها و نگرانی­ها پایان داد ولی ابزار به تنهایی نتیجه مطلوبی ایجاد نمی­ کند.

در حال حاضر مجموعه­ های زیادی، آموزش غیر حضوری IELTS و زبان انگلیسی  را تبلیغ می­کنند ولی چگونه بهترین آموزش آنلاین آیلتس و بهترین آموزش آنلاین زبان انگلیسی را برای خودمان انتخاب کنیم؟

در طراحی آموزشی از تکنولوژی آموزش برای طرح دروس متناسب با تمام تیپ­ های یادگیری برای زبان­‌آموزان باید استفاده شود. طراحی و اجرای برنامه­های آموزشی در مؤثر بودن آموزش مکالمه انگلیسی در خانه و خارج از کلاس برای مدرس­‌ها پیچیده و زمان­ بر است و نیاز به مدرس­ های متخصص و علاق­مند دارد.

در این مدل آموزشی، آموزش مهارت­های اجتماعی نیز باید مد نظر قرار گیرد و در طراحی درس و ارزیابی پیشرفت زبان­‌آموزان لحاظ  گردد. پس دیگر صرف تسلط مدرس به زبان انگلیسی و مهارت های آیلتس تنها معیار برای ارزیابی کیفیت آموزشی نخواهد بود و مهارت مدرس برای طراحی دوره با درنظر گرفتن تمام تیپ­ های آموزشی در فضای مجازی و توانایی در شکوفا کردن مهارت­ های اجتماعی پارامتر­های بسیار مهمی در نام­ بردن از دوره­ ای به عنوان بهترین آموزش آنلاین زبان انگلیسی و آیلتس وجود دارند .

از دیگر مزایای آموزش آنلاین مکالمه زبان انگلیسی و آیلتس ، نیاز و سوق داده شدن زبان­‌آموز به استقلال بیشتر در یادگیری با استفاده از منابع آموزشی بسیار خوب مهیا شده در دنیای مجازی است  و البته نحوه بهره‌­مندی و استفاده کردن از این پتانسیل­ها خود بخشی از آموزش در دوره­های آموزش غیر حضوری زبان انگلیسی است.

بیشتر بخوانید  منابع آموزشی برای کلاس غیر حضوری زبان

مزیت دیگر آموزش غیر حضوری مکالمه زبان انگلیسی امکان دسترسی به بهترین آموزش زبان انگلیسی برای یادگیری از همه جا با دسترسی اینترنت است و همچنین آزادی عملی است که این روش آموزش برای ایجاد می کند، شما می توانید در زمان ماموریت کاری، مسافرت تفریحی و محدودیت های اجتماعی و محیطی در دوره آموزشی خود شرکت نمایید و به پیشرفت خود ادامه دهید.

از امکانات آموزش آنلاین زبان انگلیسی و IELTS مزایایی است برای تمرین کردن آنچه در کلاس آموزش داده می­شود در دنیای مجازی و بوسیله آن در دنیای واقعی مبتنی بر فضای مجازی می­باشد. استفده از مزیت ایجاد شده توسط اینترنت برای از بین برداشتن فاصله­ها برای ارتباط مؤثر با ساکنین نقاط مختلف کره­ زمین یادگیری را بهینه می­کند.

اسپریچو - آموزش غیر حضوری زبان انگلیسی در خانه 1 espricho exams g4ow

امکانات آموزش الکترونیک

 

همچنین از ویژگیهای بارز این شیوه آموزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 کاهش هزینه­ ها: مهمترین عامل انتخاب آموزش الکترونیکی زبان انگلیسی، صرفه جویی ناشی از حذف بخشی از هزینه­‌ها از قبیل  اجاره محل کلاسهای درس، هزینه مسافرت و رفت و آمد دانشجویان، هزینه اجاره اتاق یا خوابگاه به راحتی قابل اندازه گیری و محاسبه است؛ اما شاید مهمترین عامل استقبال شرکتها و سازمانهای بزرگ از این شیوه آموزشی، تقلیل زمان دوری از کار کارکنان، هنگام شرکت در دوره های آموزش حین خدمت باشد.

کاهش زمان آموزش: بر اساس برخی تحقیقات انجام شده زمان آموزش نسبت به شیوه های سنتی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می یابد.

افزایش به کار گیری عملی آموخته­ها در این شیوه آموزش: تحقیقات مستقل انجام شده در این زمینه حاکی از افزایش ۲۵ درصدی نسبت به روش­های سنتی است.

 اخذ آزمون نهایی دوره­های آموزشی و اعطای گواهینامه و مدرک تحصیلی بطور اتوماتیک و بسیار سریع و ارزان: با استفاده از این شیوه آموزش، این امکان وجود دارد که بطور خودکار در طول دوره و پس از اتمام دوره زبان اموز را مورد آزمون قرار داد و درصورت قبولی به وی گواهینامه گذراندن دوره یا مدرک تحصیلی اعطا نمود. بنابراین دیگر الزاما” نیازی به صرف وقت و هزینه جهت برگزاری امتحانات حضوری و تصحیح سؤالات امتحانی و . . .  نمی باشد.

دسترسی آسان و در زمان دلخواه: به دانشجویان امکان می دهد که تحصیل خود را در ساعات فراغت و یا در منزل ادامه دهند.

 قابلیت تعاملی: به دلیل امکان تعامل زیاد بین دانشجو و مدرس و همچنین بین دانشجو با سایر دانشجویان در این شیوه، انگیزه آنان برای پی گیری مطالب درسی افزایش می یابد.

 افزایش اعتماد به نفس: آگاهی از اینکه در این شیوه، مطالب درسی از به روز ترین منابع انتخاب شده اند، موجب افزایش اعتماد به نفس دانشجو می گردد. زیرا دیگر از این بابت نگرانی نخواهد داشت که مطالب آموخته شده منسوخ شده باشند و یا متناسب با نیاز روز نباشد.

محدودیت های آموزش الکترونیک

در مقابل این مزایا محدودیت­ های تکنیکی و الکترونیکی و نیز عدم مهارت کامپیوتری کاربران می­تواند نقطه ضعف آموزش زبان آنلاین باشد که با توجه به روند گسترش و پیشرفت تکنولوژی و الزام استفاده از آن در زندگی روزمره، این محدودیت ها را مرتفع می­نماید.

در پایان می توان گفت آموزش غیر حضوری زبان­ انگلیسی و آیلتس مانند دیگر آموزش­های غیر­حضوری مبتنی بر تکنولوژی متحول شده است و امکان آموزش را برای خیلی از انسانها که تا پیش از این به دلایل مختلف از آن محروم بوده اند، ایجاد می نماید و کیفیت و بهره وری در آموزش را بالا برده است.  شاید این ادعا که تکنولوژی یادگیری زبان انگلیسی درخانه رایگان غیرواقعی و محال باشد اما کم کم فرصت و حتی اجبار در جایگزینی آموزش آینترنتی زبان انگلیسی فراگیر می­شود و خود را از یک امکان به نیاز روزمره مطرح کرده است.

منابع

-نیک کولاکوفسکی سایت تحلیلی MLM

-وبلاگ خبری آی کورسرا

شکوهی یکتا،م،و پرند،ا،(۱۳۸۵)،روانشناسی وآموزش تیزهوشان،،تهران:انتشارات تیمورزاده

حسن زاده، محمد (۱۳۸۱) امکان سنجی آموزش از راه دور از طریق اینترنت در رشته کتابداری و اطلاع رسانی در ایران«. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.

برای امتیاز دادن به این مطلب روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین آرا ۴.۹ / ۵. تعداد آرا: ۱۴

هنوز کسی به این مطلب رای نداده است. اولین نفر باشید.

2 thoughts on “آموزش غیر حضوری زبان انگلیسی در خانه

    1. سلام
      ممنون، بله. تدریس خصوصی زبان انگلیسی، آموزش خصوصی مکالمه و کلاس های خصوصی آنلاین آیلتس و… هم داریم.
      لطفا برای اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *